Bipolär Sjukdom

Det är inte så många som kanske vet hur det är med Bipolär sjukdom, men jag tänkte göra en lite förklaring hur det är att leva med det. 
 
Under nästan hela mitt liv, men mest framåt det senaste åren har jag kännt att vissa perioder är ett rent helvete, jag orkar inte träna, jag orkar inte gå upp ur sängen, jag orkar inte göra något. Sen kommer det perioder, som jag orkar med allt, kan gå upp sex på morgonen för att gå ut och springa, orkar göra precis allt och är rastlös. 
 
Tyvärr överväger den deppig perioden, den är längst och kan hålla i sig i veckor, medans den maniska perioden, håller inte alls länge. 
 
För att förklara skillnaden på en " vanlig" människa, så kan du tänka dig att du drar ett rak sträckt på ett papper, sen gör du vågor som går lite upp och ner över det sträcket. 
 
Är du bipolär däremot, så går vågorna extrremt upp och extremt ner. Alltså en Manisk period och en deppig period.
 
Hur man blir bipolär är oftast pga saker man är med om i livet, det är inget du föds med, utan det är en sjukdom som utvecklar sig under livets gång. Mitt liv har aldrig varit en dans på rosor om man säger så och jag har blivit sårad ett x-antal gånger och förlorat nära vänner. Men jag kan inte fokusera på vad det var som gjorde min bipolär, utan det är bara gilla läget och lära sig att leva med det. 
 
Läkaren har även ritat upp något som har med min hjärna att göra, att den inte produserar något lika fort som hos en vanlig männsika. Men det var snart ett årsen jag fick reda på detta, så man förtränger ganska mycket under vägen. 
 
Det är fruktansvärt jobbigt att leva med denna diagnos, då jag aldrig vet från dag till dag hur jag mår, ibland vaknar jag och känner att jag kan erövra världens, skämtar, pratar och livet är toppen. Medans jag ibland inte kommer upp ur sängen, för jag vill bara slänga täcket över huvudet, då jag känner mig värdelös och inte borde leva.. 
 
Det värsta med allt är att jag inte kan planera så mycket framåt, jag vet ju faktiskt inte hur jag mår precis i den perioden. Jag ska på träningsläger den sista helgen i Mars, jag anmälde mig, men jag har ingen aning om vilken periode jag är i då. Jag kanske är skit deppig eller så är jag manisk. 
 
Ja, ni förstår att det inte är helt lätt att leva med detta, jag äter medecien som jag kommer få äta varje dag livet ut. Den ska stabilisera mitt mående, så jag inte har dessa dippar, men det är väldigt personligt om hur mycket tabletter man ska ta, för att det ska funka på riktigt. Så därför går jag och tar blodprov en gång var tredje månad. Just nu ligger jag precis under gränsen, mot var man borde ha.. 
 
För att läsa mer och lära er så sök på Bipolär Sjukdom på google, så står de mer ingående. 
 
En bild kan visa många saker, en bild kan även visa ingenting om hur personen mår bakom bilden. 
Jag har lärt mig att använda "poker" face, jag har aldrig visat något, förrens nu. 
 
/ Frida 

Kommentera här: